Tuesday, August 12, 2008

Black Country (The Living Museum)

Semalam, kami berjalan lagi. Kali ini ke Black Country yang terletak di Birmingham dan jaraknya tidak jauh juga hanya empat puluh minit memandu. Black Country ini merupakan sebuah pekan yang di jadikan Muzium Hidup, maksudnya seluruh pekan itu menceritakan sejarah England sejak zaman Victoria lagi. Seni bina bangunannya, kenderaannya dan aktiviti masyarakatnya, menggambarkan era zaman itu.

Kami sampai agak awal juga, terpaksa berbaris panjang kerana ramai betul pengunjung pada hari itu. Bayaran yang dikenakan untuk kami sekeluarga ialah sebanyak 47 pound. Kami memulakan lawatan dengan melihat sendiri bekas lombong arang batu di situ. Segala alat-alat yang digunakan untuk melombong masih kekal, begitu juga dengan rumah-rumah pekerjanya masih dipelihara perabut dan perhiasan dalamannya. Kemudian kami melawat rumah-rumah penduduk di sekitarnya yang mempunyai penghuni yang masih mengekalkan tradisi lama dari pakaian hingga ke peralatan rumahKami juga kemudiannya melawat sekolah pada zaman itu di mana guru yang ada di situ berlakon seolah-olah berada pada zaman tersebut. Beliau menggunakan rotan dan loceng untuk mendenda murid-murid yang nakal. Mungkin kalau di Malaysia, merotan pelajar masih diamalkan lagi di setengah-setengah sekolah, tetapi di England ini merotan tidak lagi di praktikkan untuk mendenda pelajar.

Kenderaan yang ada di Black Country ini masih menggunakan kenderaan lama termasuk tram, bas dan kereta. Selain dari itu pengangkutan penting bagi pekan ini ialah bot. Pengunjung boleh menaiki bot yang disediakan tetapi bayaran tambahan dikenakan.Oklah, cikgu sejarah sudah habis bercerita, marilah kita tengok gambar-gambar yang diambil sewaktu lawatan di Muzium hidup ini.

No comments: