Sunday, August 31, 2008

Manchester

Hari semalam kami sekeluarga ke Manchester buat kali ke dua. Kali ini kami sekeluarga melawat Manchester Art Gallery di tengah-tengah bandar Manchester. Sebenarnya tujuan asal ke Manchester ialah kerana mengambil barang di Barry Rood. Oleh kerana minggu hadapan sekolah akan bermula, kami ambil kesempatan ini membawa anak-anak jalan-jalan ke sana.

Manchester Art Gallery merupakan galeri yang mempamerkan pelbagai lukisan dan archa-archa lama. Oleh kerana ramai di kalangan anak-anakku yang minat lukisan, jadi mereka seronok dengan lawatan ini. Mereka boleh saksikan sendiri kesenian pelukis-pelukis terkenal sebelum zaman renaissance lagi. Aku kagum dengan lukisan lama yang di lukis sejak abad ke 18 lagi, yang berjodol "wreckship".

Sewaktu kami di gallery tersebut ada seorang wanita 'mat salleh' bertanyakan tentang kami. dia bertanya dari negara mana kami datang dan apa pendapat kami tentang orang-orang di Manchester ini. Banyak juga yang ingin dia ketahui dari kami, kerana katanya anak-anakku nampak ' well behave'..(alhamdulillah)

Selepas itu kami berjalan-jalan di sekitar bandar Manchester. Pusat bandarnya sungguh sibuk pada hari itu. Pelbagai jenis manusia yang kami jumpa, dari pemuzik jalanan, pelukis jalanan, penari jalanan, pelakon jalanan dan macam-macam lagi. Sebelum pulang, kami sempat membeli belah di situ. Mungkin ini merupakan penutup untuk sessi 'jalan-jalan' kami sebelum sekolah di buka minggu hadapan dan aku juga mula bekerja sepeti biasa.

2 comments:

Amir' said...

wah! sronoknya kalu dapt pergi MU!

Suzana Abd Manan said...

jom gi MU...hehe meamng seronok