Wednesday, May 13, 2009

Guru I


Hari ini rasa hendak berkongsi pengalaman sebagai guru. Sebenarnya cita-cita masa kecil dahulu hendak jadi doktor (ni masa 6 ke 7 tahun kot..hehe, sebab selalu jumpa doktor, tu yang nak jadi doktor tu), tetapi selepas itu semasa sudah bersekolah menengah pula bercita-cita hendak jadi 'lawyer' lah pula. 'Lawyer' ni, sebab arwah abah dulu memang mahu anak dia jadi lawyer...(lawyer...mejestret...macam dalam cerita Kassim Selamat tu..) Biasalah, semua ibu bapa mahu yang terbaik untuk anak-anak kan. Yang boleh jadi cikgu, ni sebab arwah mak yang suka sangat anak dia jadi cikgu. Mmm...cikgu pun cikgu lah.

Aku mula mengajar masa tahun 1993 lagi, bermakna sudah lebih kurang 16 tahun mengajar tapi di tolak cuti tanpa gaji selama 3 tahun jadi 13 tahun...huh!! lama tu...) Sekolah pertama aku ialah SMK Lembah Keramat dan kemudianya berpindah ke SMK Lembah Keramat 2. Sekolah ini majoriti pelajarnya berbangsa Melayu. Jadi cabarannya tidak berapa banyak berbanding dengan sekarang yang sekolah nya mempunyai pelbagai kaum. Sejahat-jahat anak-anak ini pun, masih ada rasa malu pada cikgunya dan masih ada rasa hormat pada orang tua.

Jadi sepanjang aku mengajar di sana dulu, alhamdulillah tiada kes budak yang biadap dan 'kurang asam' (kalau kurang ajar, boleh kita ajarkan dia). Apa yang aku ingat, anak-anak muridku masih ramai yang menghubungi aku sampai sekarang. Dan ada pula yang sudah jadi doktor, jurutera, lawyer dan ada yang sudah popular seperti Abby Abadi, Fify (bersamamu TV3 tu) dan ramai lagi. Aku bukanlah seorang guru yang garang. Hendak buat-buat garangpun tak pandai. Jadi kalau budak-budak yang nakal-nakal tu, aku buat kawan dengan dia. Lama-lama diapun malu sendiri dengan cikgu dia ni. Akhirnya dia tidak buat kacau masa aku mengajar (itu dah kira baik) sekurang-kurangnya kelas kita aman....

(bersambung...)

3 comments:

HalfBlood Princess said...

Guru satu pkerjaan yg mulia. i believe u r a great teacher, kak.:)

Siti Rohana said...

guru....jasa mu di kenang....haih...jadi guru ni..ramai yg sayang...paling sikit 25 org...kira 1 kelas..kalau banyak kelas?...hehehe..belom campur mak bapak murid lagi..kan kat suzana?...

Suzana Abd Manan said...

To Izu: thanks izu, insyallah..

To Siti: Kalau akak mengajar, belum rasa yg 25 orang, paling sikit 30 orang satu kelas dan paling ramai 40 orang... Kalau kelas baik, ok lagi... kalau kelas ujung2 tu...haih...boleh naik darah juga lah...hehe