Saturday, August 06, 2011

Setahun

Buah rambutan hasil dari kebun

Cerita 1: Bulan Ramadhan ini sudah genap aku sekeluarga berpindah di rumah ini. Tahun lepas aku mula berpindah dua hari sebelum Ramadhan tiba. Jadi Ramadhan tahun lepas, masih sibuk mengemas rumah sehingga lah Aidilfitri menjelma baru habis mengemasnya. Bulan Ramadhan tahun ini kami berazam untuk membanyakkan ibadat. Alhamdulillah..sepanjang ramadhan ini dapat lah kami sekeluarga bertarawikh di Masjid Kg Payamas yang tidak berapa jauh dari rumah. Ramadhan kali ini, tak semua anak-anak ada di rumah, Atul berpuasa di Uni cuma yang baiknya setiap minggu boleh balik sebab tak jauh. Menu berbuka pula tidak susah sangat, aku akan masak dua jenis masakan. Satu makanan ringan (seperti mee goreng, kueh teow, atau bihoon) dan satu jenis lauk sahaja manakala kuih-kuih akan dibeli di Bazar Ramadhan.


Cerita 2: Cerita pasal kucing. Dalam post yang lepas aku ada menceritakan tentang jumlah kucing yang sudah mencecah 11 ekor. Sekarang ini populasinya sudah bertambah menjadi 16 ekor...Hemmm... banyak sungguh kan. Sekarang ini ada dua ekor kucing yang baru beranak. Jumlah yang banyak ini kadang-kadang memeningkan juga. Mujurlah kucing-kucing ini tidak masuk dalam rumah. Mereka hanya bermain di luar sahaja. Tapi masalahnya, kucing-kucing ini gemar tidur di bawah kereta... Bimbang peristiwa tahun lepas yang aku ter...lenyek anak kucing berulang...eee..ngeri bila difikirkan. Jadi setiap kali hendak mengeluar kan kereta terpaksa, 'double check' bawah kereta untuk memastikan semuanya 'clear' baru boleh mengundur kereta.


Cerita 3: Lanscape yang dicadang, 'progress' nya agak perlahan. Ini semua disebabkan kesibukan suami dengan tugas-tugasnya. Mega projek yang hendak dibuat iaitu kolam ikan hiasan tertangguh. Lubang untuk kolam sudah digali beberapa bulan yang lalu. 'Pond liner' yang dibeli dari UK sudah sampai dua hari yang lepas. Cumanya, untuk mengumpulkan batu-batu sungai saja belum dapat lagi. Mungkin untuk disiapkan sebelum Aidilfitri ini sangat tipis, memandangkan sekarang ini kerap hujan turun dengan lebat ditambah pula dengan bulan puasa. Hemmm...mungkin ada keajaiban yang membolehkan kolam ikan ini siap sebelum Aidilfitri...'mungkin'??...

3 comments:

Anonymous said...

salam cikgu, anak cikgu u mane?

ishamizu said...

Sdpnya rambutan, juicy! Hihi..
Wah dah makin btmbh ye kucing akk!! Cute2!;)
Nway cantik landscape pond tu kak, apalg kak sub je la keje2 mbuat pond tu hihihi

Slm ramadhan..

Suzana Abd Manan said...

Anak saya di UTEM, Melaka. Izu: dah bertambah kucing2 itu, kami bercadang nak membina banglo besar utk derang pulak nanti...hehe