Friday, August 28, 2009

Botol

Aku mempunyai tabiat 'buruk' masa di UK dahulu. Iaitu mengumpul botol-botol dan balang-balang kaca yang dibeli dari 'carboot'. Setiap kali pergi 'carboot' ada saja botol kaca pelbagai saiz dan rupa yang aku bawa balik... hehe. Anak-anak selalu berkata "Apalah mak ni, botol-botol burukpun mak beli". Manakala suami pulak kata "Awak ni, pergi angkut botol-botol ni, macamlah kat malaysia tak ada botol", hehe. Tapi aku buat 'dek' aje.

Sebenarnya botol dan balang-balang kaca dari "Spain" ini dibuat secara tradisional (pakai tiup), jadi bagi aku, ianya agak unik jugalah. Adalah projek 'keras tangan' yang aku bercadang nak buat, tapi belum sempat lagi. Hari ini aku terpaksa keluarkan botol-botol dan balang-balang kaca ini untuk di cuci lagi, sebab masa di UK dulu sudah dicuci, tapi bila sampai Malaysia, ia jadi berkulat dan berhabuk. Mungkin sebab cuaca di sini panas dan lembab agaknya.

Di atas tu gambar balang-balang kaca yang telah dicuci, manakala botol-botol kaca pelbagai warna tu pula akan dicuci esok..

2 comments:

HalfBlood Princess said...

wah hobi yg unik..not bad! bagusla kzana ni...at least sumthing, kn? lain dpd yg lain.:)

Suzana Abd Manan said...

ya lah izu, sebenarnya ada lagi koleksi akak yg akak bawak balik UK hari tu, penangan carboot le izu..hehe, tapi yg botol tu yg deorang tak paham..